Kraje požadují 4 mld. na opravy silnic II. a II. tříd


Datum události: 20.3.2018

I přes chladné počasí začali silničáři s opravami komunikací druhých a třetích tříd. Jen na jihu Moravy se chtějí pustit do zhruba čtyřiceti větších rekonstrukcí. Celkové počty se ale budou odvíjet od toho, kolik peněz na ně krajům pošle stát. Čtyři miliardy korun se totiž budou letos hledat v kapitolách jednotlivých ministerstev. Tuto sumu chtějí hejtmani po vládě do budoucna garantovat.

V letech 2015 až 2017 rozdělil stát regionům na opravy silnic druhé a třetí třídy deset a půl miliardy korun prostřednictvím fondu dopravní infrastruktury. Pro rok 2018 státní rozpočet s penězi na opravu krajských silnic ale nepočítá vůbec. Vláda se nakonec s Asociací krajů dohodla, že se peníze bude snažit najít v kapitolách jednotlivých ministerstev. 

Mělo by se jednat o částku ve výši čtyř miliard korun. Tento objem financí požadují hejtmani po vládě garantovat. Shodli se na tom minulý týden s tím, že memorandum o víceletém financování obnovy silnic druhých a třetích tříd teď předloží vládě.

"Kromě objemu peněz je ale důležitý i čas, a to vzhledem k zadávání veřejných zakázek, aby se předešlo situacím, kdy se na podzim pak musí opravit všechno naráz nebo se asfaltuje třeba v listopadu," uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta /SLK/, který má v rámci Asociace krajů na starosti dopravu.

Kraje jsou podle něj přitom připraveny přispět stejnou sumou. "V Libereckém kraji máme vyčleněno asi 300 milionů korun na opravu devadesáti kilometrů silnic a šesti mostů, které jsou v havarijním stavu," řekl Půta a dodal, že bez dlouhodobější dohody s vládou se situace nezlepší. "Tímto tempem by nám opravy trvaly déle než deset let," uvedl. 

V Jihomoravském kraji je největší investicí do silnic nižších tříd oprava šestikilometrového úseku mezi Deblínem a Tišnovem v hodnotě přesahující 250 milionů korun. Dopravních komplikací v okolí je více, rozšířit je potřeba třeba spojnici s Drásovem. 

"Z celkových 3900 kilometrů silnic druhých a třetích tříd je 32 procent v havarijním stavu," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Zdeněk Komůrka. Na jejich rekonstrukci dá letos kraj celkem 1,5 miliardy korun, o půl miliardy více než loni. Kromě Deblína patří mezi největší opravované úseky silnice Terezín - Velké Pavlovice, Tučapy-Vyškov a Suchohrdly-Přímětice.

Sezona oprav a uzavírek ale začala letos v rekordně nízkých teplotách. Silničáři nemohou lít beton, pokládat asfalt nebo zatloukat pilíře. Jediní, kteří mohou pracovat, jsou bagristé.


Zdroj: ČT24